تور پكن | تور چين تور پكن | تور چين .

تور پكن | تور چين

تاريخچه پكن

شهر پكن پايتخت چين و مركز سياسي و فرهنگي چين است. اين شهر واقع در دشت شمال چين واقع بوده و با شهرهاي رم ايتاليا و مادريد اسپانيا در يك عرض جغرافيايي قرار دارد و از آب و هواي معتدل موسمي قاره اي برخوردار است. زمستان و تابستان اين شهر به نسبت طولاني بوده و بهار و پاييز كوتاه و خشك است. دماي متوسط اين شهر در سال ۱۱٫۸ درجه است.

به گزارش راديو چين، شهر پكن تاريخ ديرينه دارد و تاريخ آن به بيش از ۳۰۰۰ سال پيش بر مي گردد. در دوران هاي بهار و پاييز و كشورهاي جنگنده در تاريخ چين (۷۷۰ تا ۲۲۱ سال قبل از ميلاد)، منطقه اين شهر پايتخت مملكت هاي باستاني شده و در دوران سلسله امپراطوري چين، هان و سه مملكتي شهر بسيار مهم در شمال چين بود. اين شهر پايتخت سلسله هاي جين، يوان، مينگ و چينگ بوده و ۳۴ پادشاه دودمان هاي مختلف در اين شهر زندگي مي كرده اند.

پس از تأسيس جمهوري خلق چين به ويژه پس از اجراي سياست اصلاحات و درهاي باز در بيش از ۳۰ سال گذشته، اين شهر شاهد تغييرات بزرگي شده است. به طوري كه ساختمان هاي مدرن احداث شده و تبادلات داخلي و بين المللي آن روز به روز گسترده تر شده و اكنون اين شهر به يكي از شهرهاي بزرگ بين المللي تبديل شده است. در اين شهر آثار تاريخي و سيماي مدرن باهم به خوبي تلفيق شده و گردشگران داخلي و خارجي زيادي به خود جلب كرده است. در سال هاي اخير، اين شهر سالانه چند ميليون جهانگرد خارجي و ده ها ميليون گردشگر داخلي را پذيرفته است.

در شهر پكن جذابيت هاي گردشگري زيادي از جمله آثار باستاني و تاريخي و مناظر زيباي انساني و طبيعي وجود دارد. اگر مي خواهيد از آثار باستاني و تاريخي ديدن كنيد، مي توانيد از ديوار عظيم چين، شهر ممنوعه زيبا، كاخ تابستاني، پارك بي هاي، كوه شيانگ شان و معبد آسماني در اين شهر بازديد كنيد. اگر بخواهيد با فرهنگ باستاني و شخصيت هاي مشهور تاريخي آشنا شويد، مي توانيد از اقامتگاه هاي قديمي شخصيت هاي مشهور بازديد كرده و اپراي پكن را تماشا كنيد. اگر بخواهيد با اوضاع توسعه چين در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، دانش و فناوري و نظامي آشنا شويد، مي توانيد از بيش از يكصد موزه در شهر پكن بازديد كنيد.

از مناظر و اماكن مشهور گردشگري پكن مي تواند پارك يوان مينگ يوان، كوه شيانگ شان، پارك قوم هاي ملت چين، باغ وحش پكن، باغ گياهان، موزه ملي، گالري ملي، موزه شوئو دو و همچنين استاديوم اصلي بازي هاي المپيك پكن موسوم به “آشيانه پرنده” و “مكعب آب” اشاره كرد. همچنين بسياري گردشگران خارجي نيز به بازديد از پارك هو هاي، كوچه نان لو گو شيانگ، وو دائو اينگ بسيار علاقه دارند.

تاريخ شهر

گفته مي‌شود منطقه اي كه پكن در آن قرار دارد، از هزاره اول پيش از ميلاد، مسكوني بوده است و به آن جي گفته مي‌شده است. اين شهر باستاني، امروزه ديگر كاملاً مفقود شده و تلاش باستان شناسان براي يافتن بقاياي آن تاكنون ناكام مانده است.

چند قرن پس از ميلاد، پكن به صورت چند شهر بسيار كوچك نزديك به هم وجود داشته است تا اينكه ۱۰ قرن پس از ميلاد -در زمان حكمراني سلسله خيان ليائو- به صورت شهر مستقلي به عنوان پايتخت جنوبي انتخاب شد.

پس از حمله مغول‌ها و به قدرت رسيدن قوبلاي قاآن؛ از آنجا كه او مي‌خواست به عنوان امپراتور چين بر تخت بنشيند، پكن به موقعيت ممتازي دست يافت چون كوبلاي خان اين شهر را به عنوان پايتخت امپراتوري خود برگزيد.

چندين قرن بعد در سال ۱۹۴۹ و با به قدرت رسيدن مائوئيست‌ها، براي چندمين بار طي چند قرن اعلام شد پايتخت از پكن منتقل نخواهد شد. پس از آن تاريخ معاصر پكن آغاز مي شود كه مهمترين ويژگي آن رشد باورنكردني شهر است.

جغرافيا و آب و هواي شهر

پكن در شمال چين قرار دارد و كمان شمالي اين شهر در محاصره چندين رشته كوه است. اين كوه‌ها در طول تاريخ همانند سپري پكن را از دستبرد اقوام مهاجم شمالي محفوظ نگه‌داشته‌اند.

در پكن دو رودخانه به نام هاي يونگ رينگ و چائوبي وجود دارد كه خود زير مجموعه حوزه آبريز هايهه به شمار مي‌روند. آب وهواي پكن بسيار خشن است؛ در تابستان‌ها بسيار گرم و در زمستان‌ها بسيار سرد است.

جمعيت‌شناسي شهر

پكن طبق سرشماري سال ۲۰۰۷ هفده مليون و چهارصد و سي هزار نفر جمعيت دارد. ميزان تراكم جمعيت در اين شهر در هر كيلومتر مربع ۱۰۳۷٫۴ نفر است. پكن از نظر جمعيت بيست‌ و ششمين و از لحاظ تراكم جمعيتي چهارمين شهر چين به شمار مي‌رود.

تركيب نژادي در اين شهر به سود هوان‌ها است؛ آن‌ها ۹۶ درصد جمعيت چين را تشكيل مي‌دهند. پس از آن‌ها هم نژاد مانچو و نژاد هوئي هر كدام با ۲ درصد از جمعيت پكن قرار دارند. در پكن ۰٫۳ درصد هم جمعيت نژادي مغول زندگي مي‌كند.

حمل ونقل عمومي

پكن۱۶۸۰۸ كيلومتر مربع مساحت و نزديك به ۱۷ مليون نفر جمعيت دارد. از اين رو حمل ونقل عمومي در اين شهر متناسب با اين مساحت و جمعيت بايد بسيار گسترده و مدرن باشد. با توجه به نياز پكن به سيستم پيشرفته حمل ونقل در پكن، پنج كمربندي، ۹بزرگراه و ۱۱بزرگراه ملي احداث شده است. همچنين چند خط ‌BRT و چند خط ريلي در شهر احداث شده است تا حمل ونقل عمومي در اين كلانشهر بسيار بزرگ، به سهولت انجام شود.

پكن همچنين شش فرودگاه كه بزرگ‌ترين آن‌ها فرودگاه بين‌المللي پكن نام دارد. بيشتر پرواز‌هاي داخلي و تقريبا تمامي پرواز‌هاي بين‌اللملي پكن از طريق اين فرودگاه انجام مي‌شود. پنج فرودگاه ديگر شهر بيشتر كاربردهاي نظامي دارند.

گفته مي شود منطقه اي كه پكن در آن قرار دارد، از هزاره اول پيش از ميلاد، مسكوني بوده است و به آن جي گفته مي شده است. اين شهر باستاني، امروزه ديگر كاملاً مفقود شده و تلاش باستان شناسان براي يافتن بقاياي آن تاكنون ناكام مانده است.
چند قرن پس از ميلاد، پكن به صورت چند شهر بسيار كوچك نزديك به هم وجود داشته است تا اينكه ۱۰ قرن پس از ميلاد ، در زمان حكمراني سلسله خيان ليائو ، به صورت شهر مستقلي به عنوان پايتخت جنوبي انتخاب شد.
پس از حمله مغول ها و به قدرت رسيدن ق كوبلاي خان ، از آنجا كه او مي خواست به عنوان امپراتور چين بر تخت بنشيند، پكن به موقعيت ممتازي دست يافت چون كوبلاي خان اين شهر را به عنوان پايتخت امپراتوري خود برگزيد.
چندين قرن بعد در سال ۱۹۴۹ و با به قدرت رسيدن مائوئيست‌ها، براي چندمين بار طي چند قرن اعلام شد پايتخت از پكن منتقل نخواهد شد. پس از آن تاريخ معاصر پكن آغاز مي شود كه مهمترين ويژگي آن رشد باورنكردني شهر است.

پكن بمدت طولاني مركز تجارت بوده است. امروزه، اين شهر براي داشتن بالغ بر ۱۳۰۰۰ فروشگاه گسترده در شهر، كه هر چيزي از صنايع دستي اصيل چيني تا اسلوب هاي طراحي شده به سبك بين المللي در آنها يافت مي‌شود، بخود مي بالد.
خيابان وانگ فو جينگ (Wangfujing) در زمره محبوب ترين فروشگاه هاي شهر است. اينجا منزل گاه فروشگاه هاي زنجيره اي جديد و درخشاني است و فروشگاه هاي بزرگ آن كالاهاي گران قيمت و شيك با برندهاي معروف مي فروشند. خريداران در اينجا مي توانند كتاب داستان هايي به زبان خارجي، برخي محصولات هندي و صنايع دستي را نيز پيدا كنند.
خيابان شيان من (Qianmen) يكي از قديمي ترين خيابان هاي فروشگاهي از اين نوع در پكن است. اين خيابان مكاني براي بسياري از فروشگاه هاي قديمي است كه كالاهاي سنتي چيني مثل چاي هاي عالي، ابريشم هاي نرم و كفش هاي اصيل كتاني را مي فروشند.
خيابان ليولي چانگ (Liulichang) براي عتيقه جات عالي است وهمواره جذابيت هاي فراواني براي خوش نويسان و محققان داشته است. مغازه‌ها در اينجا مركب هاي چوبي، مركب هاي خميري و ديگر كالاهاي فرهنگي را بهمان خوبي جواهرات به فروش مي‌رسانند. اگر شما در مورد خوش نويس شدن فكر مي‌كنيد، آن هم از نوع هنر نوشتن سوفسطايي چينيان ، ملاقاتي از يكي از فروشگاه‌هاي واقع دراين خيابان داشته باشيد تا تجهيزات مناسبي را انتخاب نماييد.
گزينه محبوب ديگر در مورد لباس ها خيابان جيوشويي(Xiushui) است، جايي كه همه توريست ها و هم محلي ها در حال جستجو براي معامله محصولاتي در همه طرح ها و رنگ ها هستند. ضمنا خيابان سن ليتان (Sanlitun) نيز گواهي بر ضرورت مغازه هايي با طراحي جديد و شيك دارد.
در پايان اگر ديدن تمام اين مغازه‌ها شما را گرسنه مي‌كند، مطمئن شويد كه ديداري از فروشگاه هانگ شيائو (Hongqiao) درتيناتان دونگلو (TiantanDonglu) در ناحيه چونگ ون (Chongwen) داشته باشيد. اينجا فروشگاهي عالي است كه محدوده وسيعي از غذاهاي دريايي وماهي هاي تازه را پيشنهاد مي‌كند.
اورينت پلازا (Oriental Plaza) بهترين مركز خريد پكن بامحوطه‌اي ۱۲۰۰۰۰ متر مربعي از فروشگاه ها كه به يك محيط مدرن اشاره دارد. اينجا منزل گاه برندهاي معروف غربي و آسيايي است و همچنين شامل يك موزه علوم سوني(Sony) و يك سينما است.
چاينا ورد شاپينگ سنتر (China World Shopping Centre) يك انتخاب برتر براي ثروتمندان شهر با تمامي برندهاي معروف طراحي شده از كرستين ديور (Christian Dior) گرفته تا گوچي (Gucci) در آن يافت مي شود.
تن فوز تي (Ten Fu’s Tea) مجموعه اي است كه چاي با كيفيت عالي را در سرتاسر ناحيه مي فروشد. كاركنان دوست داشتني آن فنجان هاي كوچك چاي تازه دم را به عنوان نمونه به مشتريان واگذار مي كنند.
آرت اند كرفت ورد منشن (Arts and Crafts World Mansion) فروشگاهي است كه مبادرت به فروش تقريبا همه جور سوغات و محصولات هنري مي ‌كند. مانند تابلوهاي نقاشي، عكس، سفال، چوب هاي حكاكي شده، چراغ پرسلن، يشم و بسياري كالاهاي ديگر.
رويي فو شيانگ (Ruifuxiang) فروشگاهي است كه منسوجات سنتي با قدمتي حدود بيش از ۱۱۰ سال دارد و صدها نوع از پارچه‌هاي كتان، چرم و ابريشم رامي فروشد.
از مراكز خريد ديگر پكن مي توان بازار هنگ كنگ ، فروشگاه بزرگ خونچيا ، مركز لوفت هانزا ، مركز شيدن در خيابان شيدن و فروشگاه فرند شيپ را نام برد.

منطقه باستاني جنگ يانگ من در شهر پكن

 

ساختمان تآتر ملي چين در مركز شهر پكن

 

ديوار چين كه از حومه شهر پكن عبور مي كند

 

 


برچسب: تاريخچه شهر پكن، جغرافيا و آب وهواي پكن، جمعيت شناسي پكن، حمل و نقل عمومي پكن، نام قديم شهر پكن، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۶:۳۸ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :